
vrijdag, oktober 04, 2002
Er duikt in de reclamefotografie een nieuwe trend op. De personages die erin opduiken, hebben steeds meer last van motorische storingen. Beweging wordt hoogstens nog gesuggereerd. Men ,,staat'' houterig te spelen alsof men volop in beweging is. Een voet die net de grond raakt of een gebogen knie moeten de illusie van actie doen vermoeden.
Het lijkt wel alsof de fotografie aan regressie lijdt. Lang geleden, toen de lichtgevoeligheid van de negatiefplaat nog beperkt was en de belichting veel tijd nodig had, waren sluitersnelheden van meer dan een seconde geen uitzondering. Als men toen een man die voorbij liep wou fotograferen, moest hij doen alsof. Maar vandaag de dag kan en mag dat geen probleem meer zijn. De filmgevoeligheid is er zo op vooruitgegaan dat men zelfs bij kaarslicht echte actie kan fotograferen.
Bron: De Standaard.
Het lijkt wel alsof de fotografie aan regressie lijdt. Lang geleden, toen de lichtgevoeligheid van de negatiefplaat nog beperkt was en de belichting veel tijd nodig had, waren sluitersnelheden van meer dan een seconde geen uitzondering. Als men toen een man die voorbij liep wou fotograferen, moest hij doen alsof. Maar vandaag de dag kan en mag dat geen probleem meer zijn. De filmgevoeligheid is er zo op vooruitgegaan dat men zelfs bij kaarslicht echte actie kan fotograferen.
Bron: De Standaard.